برترينها: خودروسازان وعده توليد خودروهاي متنوعي ميدهند. آنها مدعي شدهاند كه در سال جهش توليد قرار است محصولات جديدي را به بازار عرضه كنند تا از وخامت حال بازار خودرو كم كنند. براساس اظهارات سعيد زرندي، معاون طرح و برنامه وزارت صمت توليد يكميليونو۲۰۰هزار دستگاه خودرو در سال۹۹ از سوي سياستگذار خودرو هدفگذاري شده است. بهنظر ميرسد بخشي از اين عدد قرار است به دوش محصولات جديد ايرانخودرو و سايپا باشد. شاهين، راناپلاس، k۱۳۲ و... خودروهايي هستند كه نام آنها اين روزها با برچسب توليدات داخلي سال ۹۹، رسانهاي شدهاند و قرار است كمكي به كنترل بازار خودرو بكنند.
خودروي بينام
محصول توليدي جديد k۱۳۲، خودرويي سدان در كلاس ابعادي C است كه هنوز مسئولان نامي برايش پيدا نكردهاند. توليدي ايرانخودرو، در ٢مدل با گيربكس دستي و اتوماتيك، داراي استاندارد آلايندگي يورو۵ است. فرمان برقي، صندوق عقب جادار، صندليهاي جلو برقي، دوربين ديد عقب، آينههاي برقي تاشونده راهنمادار، سيستم هشداردهنده مالتي پلكس، كروز كنترل، سان روف، چراغ روشنكننده فضاي پايين داخل كابين (Foot lamp)، سيستم تهويه هواي اتوماتيك از ديگر مزاياي اين خودرو سدان جديد است. علاوه بر اين دارا بودن چراغهاي جلو مجهز به لامپ نئون و چراغ روز (Day Light)، گرافيك جديد چراغهاي عقب از ديگر ويژگيهاي اين خودرو بهشمار ميرود.
راناپلاس چه امكانات جديدي دارد؟
رانا پلاس ديگر خودرو توليدي جديد در بازار است؛ رانا پلاس يكي از خودروهاي جديدي است كه قرار است تا پاييز امسال وارد بازار شود و به نوعي دومين برند ملي شناخته ميشود. اين خودرو تجهيزات ارتقا يافته چنداني ندارد. استاندارد يورو۵ يكي از تغييرات جدي اين خودرو است. علاوه بر اين حجم موتور در اين خودرو ۱.۶، حداكثر قدرت موتور ۱۰۵ (۵۸۰۰دور در دقيقه)، حداكثر گشتاور موتور ۱۴۲ (۴۰۰۰دور در دقيقه)، تعداد سوپاپ ۱۶، استاندارد حد آلايندگي يورو۵، حداكثر سرعت۱۹۰، ميانگين مصرف سوخت در خارج از شهر ۵.۵، ميانگين مصرف تركيبي ۶.۹، ترمزهاي جلو ديسكي خشكشونده و ترمزهاي عقب كاسهاي است.
ساير تجهيزات اين خودرو شامل سيستم ضدسرقت و سيستم هشداردهنده مركزي ورودي غيرمجاز، سيستم عيبيابي هوشمند، قفل مركزي با ريموت كنترل، كمربندهاي ايمني جلو سه نقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع است. ايران خودرو براي راناپلاس از همان موتور TU۵ سابقش استفاده كرده فقط با اين تفاوت كه اين موتور در رانا LX و EL از نوع يورو۴ بود، ولي در رانا پلاس از نوع يورو۵ است.
سورن پلاس در راه است
سورنپلاس مجهز به موتور EF۷ با حجم ۱.۷ليتر و حداكثر قدرت۱۱۵ اسببخار و حداكثر گشتاور ۱۶۰نيوتن متر بوده و ميتواند استانداردهاي آلايندگي يورو۵ را پاس كند. نكته حائز اهميت درخصوص سورنپلاس مطابقت اين خودرو با استاندارد يورو۵ است. مثل بقيه خودروهاي در راه! يك گيربكس پنج سرعته دستي نيز نيروي توليد موتور اين خودرو را به چرخهاي جلو آن منتقل ميكند. قواي محركه و جعبه دنده سورن پلاس در بسياري از محصولات ديگر ايرانخودرو نيز مشاهده ميشود و همين موضوع ميتواند به خريداران اطمينان دهند كه خودرو مذكور در اين دو بخش مشكلي درخصوص قطعات و خدمات پس از فروش نخواهد داشت.
شاهين پرسروصدا
شاهين پرسروصداترين خودروي توليدي سالجاري است كه حتي پيشفروش هم شده است. شاهين سدان ملي جديد سايپاست كه بر مبناي پلتفرم SP۱۰۰ توسعه پيدا كرده است.
سايپا شاهين (سايپا رهام) قرار بود تا پيش از آغاز تحريمها در مشاركت با كمپاني برليانس چين، با پيشرانه ۱٫۶۵ ليتري ۱۶سوپاپ تنفس طبيعي به بازار بيايد. اين پيشرانه قدرت ۱۱۳ اسببخار را با گشتاور ۱۵۴نيوتن متر براي شاهين فراهم ميكرد. همچنين جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتيك هيونداي پاورتك (HPT) وظيفه انتقال قدرت را در نسخه فول آپشن اين سدان سايپا، به چرخهاي جلو داشت. از سويي قرار بود تا نمونه كراس اوور (هاچ بك كراس) پلتفرم SP۱۰۰ با پيشرانه ۱٫۵ ليتري توربو گروه برليانس به بازار بيايد كه قدرتي نزديك به ۱۵۰ اسببخار را داشت.
اما آغاز تحريمها باعث شد تا تامين قواي فني شاهين از سايتهاي توليدي خارجي امكان پذير نباشد؛ لذا در اين مدت، سايپا و «مگاموتور» سعي داشتند تا با داشتههاي فني خود و ساخت پيشرانههاي جديد، مشكل توليد شاهين را حل كنند. بدنه اين خودرو تويوتا ياريس و موتور داخلي آن به عقيده كارشناسان مشابه پرايد است؛ ۴سيلندر و ۸ سوپاپ.
اين خودرو هم از استاندارد آلايندگي يورو۵ برخوردار است و سامانه هشداردهنده تعويض دنده GSI دارد و مجهز به هشدار بستن كمربند ايمني، چراغ روشنايي روز، سنسور نور، سنسور پارك و دوربين عقب، آينههاي تاشوي برقي، تهويه اتوماتيك ديجيتال، نمايشگر لمسي، سانروف، بلوتوث است. هنوز بهصورت رسمي قيمتي براي اين نسخه سايپا شاهين اعلام نشده است. اما با توجه به برخي اطلاعات، احتمال آن زياد است كه در تابستان آينده اين سدان جديد با قيمتي فراتر از ۱۵۰ ميليون تومان بهدست مشتريان برسد.
پرايدهاي توسعه يافته در سال ۹۹
پلتفرم X۲۰۰ در محصولاتي، چون كوئيك، ساينا و تيبا استفاده ميشود. در سال۹۸ شركت سايپا كوئيك آر را در اين سبد محصول معرفي كرد و از سويي پيش فروش نمونههاي آپشنال خانواده تيبا و ساينا را آغاز كرد.
«كوئيك۹۹» نخستين عضو اين خانواده است و سپس «ساينا۹۹» به بازار معرفي ميشود. با توجه به حذف كامل خانواده پرايد در بخش خودروهاي سواري گروه سايپا از خرداد سالجاري، اين شركت برنامه دارد كه تيپها و نسخههاي خانواده X۲۰۰ را ارتقا دهد. اطلاعات اوليه حاكي از آن است كه سري۹۹ محصولات X۲۰۰، در بحث طراحي با فيس ليفت همراه شدهاند و از سوي تريم داخلي متفاوتي نسبت به ساير نمونهها دارند.
منبع: گزارش روزنامه همشهري
|